۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

ديپلماتها: اعضای اتحاديه اروپا بر سر تحريم های بيشتر عليه ايران به توافق رسيده اند



ديپلمات های اروپايی می گويند متن پيش نويس توافق اعضای اتحاديه اروپا بر سر تحريم های بيشتر عليه ايران آماده شده و احتمالا پس از جلسه روز دوشنبه منتشر خواهد شد.
آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه، با تاييد اين خبر گفته است پيش نويس فعلی دو حوزه را نشانه گرفته است: نفت و بانک مرکزی ايران.
اما هنوز درباره تحريم نفت ايران توافق نهايی حاصل نشده است.
ديپلمات‌های کشورهای عضو اتحاديه اروپا طی هفته جاری مذاکرات طولانی بر سر تحريم نفتی و مالی ايران داشتند تا بتوانند زمينه مذاکرات رسمی روز دوشنبه وزيران امور خارجه اين اتحاديه را فراهم کنند.
کشورهای اروپايی می گويند ادامه غنی سازی اورانيوم دليل اصلی اعمال تحريم ها عليه ايران است.
در همين حال روز جمعه رييس جمهوری فرانسه گفت در برخورد با برنامه هسته ای ايران تنها راه جلوگيری از جنگ، افزايش تحريم ها عليه ايران است.
نيکلا سارکوزی تلاش های اتمی تهران را يک مسابقه تسليحاتی بی معنا دانست و از لزوم تحريم نفت ايران از سوی تمامی کشورهای جهان سخن گفت.
آقای سارکوزی در مورد خطر جنگ با ايران تاکيد کرد که برای آنکه رهبران تهران حاضر به مذاکره در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی شوند، بايد تحريم ها عليه ايران افزايش يابد.
رييس جمهوری فرانسه گفت: دخالت نظامی مشکل را حل نخواهد کرد بلکه به جنگ و آشوب در خاورميانه و شايد متاسفانه فراتر از خاورميانه منتهی خواهد شد. هر اقدامی برای جلوگيری از دخالت نظامی بايد انجام شود.
رييس جمهوری فرانسه راه حل را در افزايش فشارها عليه رهبران ايران می داند. آقای سارکوزی که روز جمعه در ميان سفرای کشورهای مختلف در پاريس سخن می گفت بر لزوم تحريم های شديدتر و جامع تر تاکيد کرد و گفت: فرانسه هر کاری خواهد کرد تا از درگيری نظامی جلوگيری کند اما تنها يک راه حل برای جلوگيری از جنگ وجود دارد، ما نيازمند تحريم های شديدتر و قاطع تر هستيم، تحريم هايی که خريد نفت ايران را از سوی تمامی کشورها متوقف کند و به مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران بينجامد.
طی ماه های اخير تلاش های کشورهای غربی برای تحريم نفت ايران با چالش های اقتصادی روبرو شده است. توقف همه جانبه خريد نفت ايران نگرانی ها نسبت به افزايش قيمت اين سوخت فسيلی را افزايش داده است.
در اين ميان کشورهای چين و روسيه هم مانعی برای افزايش تحريم عليه ايران بوده اند. روز جمعه نيکلا سازکوزی تاکيد کرد پاريس برای تضمين صلح جهانی نيازمند ياری دوستانش در مسکو و پکن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر