۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

بازداشت فریبرز رئیس دانا. اقتصاد دان.


خبرگزاری هرانا - فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران صبح امروز، دوشنبه اول خرداد ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریبرز رئیس دانا استاد سابق دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی طیف چپ که سال ۸۹ در پی انتقاد از حذف یارانه‌ها(طرح تعدیل اقتصادی) بازداشت و سال گذشته به یکسال حبس محکوم شده بود، در پی قطعی شدن حکمش صبح امروز با مراجعه‌ی ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

دکتر فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران در پی مصاحبه با بی بی سی فارسی و انتقاد به طرح حذف یارانه‌ها از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی طی روزهای گذشته نسبت به اصلاحیه‌ی قانون کار انتقاد کرده بود و این روند را تلاشی برای قانونی کردن شیوه‌ی برده داری نوین بر ضد کارگران خواند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
·         بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیهرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
·         بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
·         بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر