۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

اعمال فشار برزندانیان سیاسی رجائی شهر کرج


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - فرهاد صدقی: مسئولان تبعیدگاه رجایی شهر (زندان گوهردشت) طی هفته های اخیر فشار بی سابقه ای را بر علیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) آغاز کرده اند که این اقدامات موجب واکنش زندانیان سیاسی و خودداری ایشان از دریافت غذای زندان شده است.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مسئولان زندان رجایی شهر کرج با نظارت مستقیم مقامات امنیتی-قضایی جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر با افزایش فشارهای سیستماتیک و خارج از نظام قضایی و چهارچوب سازمان زندان ها بر 59 زندانی سیاسی این بند، محدودیت های جدیدی را بر علیه ایشان اعمال کرده اند.
از جمله این اقدامات و فشارها که کاملا بصورت سلیقه ای و تنها در مورد زندانیان سیاسی تبعید شده به این زندان افزایش یافته است می توان به عدم رسیدگی به مشکلات رفاهی محل نگهداری زندانیان سیاسی، محرومیت از برخی امکانات رفاهی مانند آب گرم برای استحمام، کیفیت بسیار بد غذا، قطع تماس تلفنی زندانیان شهرستانی، محدودیت ارائه خدمات مناسب و به موقع درمانی و همچنین برخوردهای به شدت زننده با خانواده های زندانیان اشاره کرد.
طی یک هفته گذشته مواردی همچون نشت شدید آب و خرابی سقف سالن 12 بند چهار، محل نگهداری زندانیان سیاسی از جمله مواردی است که با وجود تاکید و درخواست مکرر زندانیان مستقر در این بند، همچنان بدون هیچ اقدام خاصی از سوی مدیران و مسئولان این زندان سبب آزار و اختلال روزمره زندانیان این بند گردیده است.
همچنین به گفته زندانیان سیاسی این زندان، پنج شنبه گذشته و علیرغم قطع کامل تمامی ملاقات های حضوری، ماموران این زندان رفتار بسیار وحشیانه و توهین آمیزی را در بازرسی از خانواده زندانیان پیش از ملاقات کابینی داشته اند که این امر موجب نگرانی و ناراحتی شدید ایشان گردید.
این در حالی است که مدیریت بدنام این زندان که بر اساس آئیننامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور موظف به نظارت و بازرسی مداوم و كسب اطلاعات لازم از وضعیت عمومی و فردی محكومان و متهمان می باشد، علیرغم درخواست مکرر زندانیان برای حضور وی در سالن 12 و مشاهده عینی مشکلات این بخش تا به امروز از این امر سرباز زده و با وجود اطلاع از مشکلات و محدودیت های این سالن نه تنها اقدام خاصی برای رفع این مشکلات صورت نداده بلکه در مواردی حتی محدودیت ها و مشکلات جدیدی را نیز بر علیه زندانیان سیاسی ایجاد کرده است.
در همین رابطه محمد مردانی مدیریت زندان رجایی شهر، که رفتار زننده و برخوردهای دور از نزاکت و وحشیانه وی اخیراً حتی پرسنل این زندان را نیز بی نصیب نگذاشته و موجب ناراحتی عموم کارکنان این زندان از وی گردیده است، هفته گذشته و پس از درخواست های مکرر زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، با بی تفاوتی کامل نسبت به مشکلات روزافزون این بند و خودداری از حضور در سالن 12، تنها برای دقایقی با حضور در دفتر رئیس بند چهار این زندان اعلام کرد که آماده پذیرش و استماع مشکلات زندانیان سیاسی این بند می باشد که متعاقب این مساله زندانیان در اعتراض به این رفتار خلاف قانون آقای مردانی از مراجعه به دفتر رئیس بند و بیان مشکلات خود خودداری کردند.
روز شنبه هفته گذشته، بیست و سوم اردیبهشت ماه نیز زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در اعتراض به مسایلی همچون برخوردهای غیرانسانی مسئولان زندان، کیفیت بسیار بد و غیربهداشتی بودن غذای زندان و همچنین قطع جیره خشک غذایی از دریافت غذای زندان امتناع کردند.
بر اساس اعلام زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، از این پس و در اعتراض به فشارهای وارده از جانب مسئولان قضایی و زندان، به مدت دو روز در هفته از دریافت غذای زندان خودداری خواهند کرد که در صورت تدوام وضعیت موجود و ادامه فشارها اعتراض ایشان ابعاد جدید و گسترده تری به خود خواهد گرفت. ایشان همچنین تاکید کردند که با توجه به مخالفت مراجع و سازمان های مدافع حقوق بشر با اعتصاب غذا، تنها به خودداری از دریافت غذای دولتی اکتفا کرده و اعتراض خود را از طرق دیگری دنبال خواهند نمود.
لازم به یادآوری است که مسئولان قضایی و زندان پس از تشکیل بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج و بویژه طی ماه های اخیر، محدودیت و فشارهای گوناگونی را بر علیه زندانیان سیاسی و بخصوص زندانیان سیاسی تبعید شده به زندان رجایی شهر کرج اعمال کرده اند که طی مدت اخیر لطمات و آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت روحی و جسمی این زندانیان وارد کرده است که از آن جمله می توان به مرگ تعدادی از زندانیان سیاسی طی یک سال اخیر و به علت عدم ارائه خدمات مناسب و به موقع درمانی اشاره کرد که با دستور دستگاه امنیتی و توسط مسئولان قضایی و بخصوص شخص عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران که بی شک نقش مهمی را در اجرای طرح های دستگاه امنیتی پس از انتصاب در این سمت را بر عهده داشته اجرا شده است.
طی چهارده ماه گذشته و به علت امتناع عامدانه از درمان زندانیان سیاسی، حداقل چهار تن از زندانیان سیاسی به نام های منصور رادپور، محسن دگمه چی، حسن ناهید و هدی صابر به علت مشکلات جسمی و بی توجهی مقامات قضایی و مسئولان زندان جان خود را از دست داده اند.
در آخرین مورد از قتل خاموش زندانیان سیاسی نیز عصر روز دوشنبه و تنها ساعتی پس از اظهارات غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بی تقصیری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مرگ هدی صابر و هاله سحابی، منصور رادپور از زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج در ششمین سال از محکومیت هشت ساله زندان خود، به علت سکته مغزی ناشی از فشارهای عصبی جان خود را از دست داد.
به گواه همبندان آقای رادپور، این زندانی سیاسی که اخیراً از مشکلات ریوی و ناراحتی معده و افت فشار خون در رنج بوده است، چهار شب متوالی و به علت وضعیت نامناسب جسمانی توسط سایر زندانیان به بهداری این زندان منتقل گردید که مسئولان بهداری این زندان، بدون هیچ اقدام خاصی تنها با دادن یک قرص، وی را مجدداً روانه سالن 12، محل نگهداری وی کردند. به گفته همسر این زندانی سیاسی 45 ساله، آقای رادپور طی آخرین ملاقات ایشان که هفته گذشته صورت گرفت، از مخالفت مسئولان زندان و مسئولان قضایی با درخواست های مکرر خود برای انتقال به بیمارستان و پیگیری مسایل درمانی خود خبر داده بود.
خاطرنشان می گردد که به علت محدودیت های شدید درمانی اعمال شده بر علیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج، هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی این بند از مشکلات حاد جسمانی رنج برده و در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند که در صورت تداوم فشارها و پایان نیافتن هر چه زودتر این دست محدودیت ها و فشارها، احتمال وقوع و تکرار چنین فجایعی طی هفته ها و ماه های آینده چندان دور از ذهن نمی نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر